Seinäjoen asema-alueen ensimmäinen vaihe avautui 4.12. Asema on joukkoliikenteen solmualue sekä satojen ihmisten työskentely-ympäristö ja koti.

Ensimmäiseen rakennusvaiheeseen kuuluvat hyvinvointialueen perhekeskus, asuinkerrostalo, asemahallin sisältävä toimisto- ja liikerakennus, asema-aukio ja alikäytävä sekä 5-kerroksinen pysäköintitalo (P-Asema). Myöhemmin rakennetaan kaksi asuinkerrostaloa lisää.

Ensimmäisen rakennusvaiheen laajuus on noin 40 000 neliömetriä. Hankkeen kustannusarvio on yli 50 miljoonaa euroa. Rakentamisesta on vastannut YIT. Kokonaisuuden arkkitehti- ja pääsuunnittelusta on vastannut arkkitehtitoimisto OOPEAA.

Pysäköintitalon rakentaa kaupungin tytäryhtiö Seipark Oy. Kaupunki on vastannut katujärjestelyihin tarvittavista muutoksista.

Väylävirasto osallistuu pysäköintilaitoksen liityntäpysäköintipaikkojen ja pyöräpysäköintipaikkojen kustannuksiin sekä alikäytävän rakentamiseen. Väyläviraston osuus on noin 5,9 miljoonaa euroa vuosina 2022–2025.

Asema-alueen keskustan puoleisten kortteleiden rakentaminen on jaettu neljään vaiheeseen. Lähivuosien aikana asemanseutu rakentuu noin 18 hehtaarin alueelle.

Junamatkustajien odotustila siirtyy vanhalta asemalta uudelle asemalle 4.12. Uudelta asemalta ja jatkossa myös laiturialueelta voi ostaa VR:n matkalippuja.

Usein kysytyt kysymykset

1. Millaisia palveluita ja toimintoja asema-alueelle tulee?

Ensimmäisen vaiheen kokonaisuus koostuu hyvinvointialueen perhekeskuksen palveluista, toimi- ja liiketiloista, rautatieaseman asemahallista, asema-aukiosta, alikäytävästä, pysäköintitalosta ja asuinkerrostalosta.

Perhekeskuksessa toimivat:

  • suun terveydenhuolto
  • lastenneuvolat
  • äitiys- ja perhesuunnitteluneuvola
  • lasten fysio- ja toimintaterapia
  • puheterapia, psykologipalvelut
  • perhetyö sekä lastensuojelu- ja sosiaalipalvelut
  • aikuisneuvolan palvelut
  • perustason mielenterveyspalvelut
  • hoitotarvikejakelu
  • ikäkeskuksen palvelut

Perhepalvelukeskuksen info sijaitsee valkoisen rakennuksen toisessa kerroksessa.

Ensimmäisessä vaiheessa valmistuu 8-kerroksinen asuinkerrostalo ja myöhemmin kaksi seuraavaa.

Liike- ja toimitilojen vuokralaisia:

  • ATEA
  • Compass Group
  • Enia
  • Elisa
  • Finnvera
  • Hotelli Alma
  • Picnic
  • R-Kioski
  • VR
  • Welado
  • Tilintarkastus Mikko Sillanpää.

Havainnekuva aseman alueen rakennuksista ja niiden sisältämistä palveluista.
Kuva: YIT ja OOPEAA

2. Mistä bussit ja taksit lähtevät uudella asemalla?

  • Taksit lähtevät uuden aseman edestä. Takseille on varattu viisi paikkaa.
  • Kaukoliikenteen bussit lähtevät vanhan aseman pohjoispuolelta Postin lajitteluhallin takaa, jonne tulee katuyhteys. Asemalaiturilta on suora kulkuyhteys linja-autoasemalle.
  • Paikallisliikenteen bussit lähtevät Koulukadulta.
    Paikallisliikenteen aikataulut ja reitit https://harmanliikenne.fi/seinajoen-paikallisliikenne/.
    Paikallisliikenteen reittihakupalvelu https://opas.matka.fi/.

    Tulevaisuuden kaistajärjestelyt Valtionkadulla ja Ruukintiellä määrittelevät paikallisbussien lopulliset lähtöpaikat uuden aseman edessä.

    Paikallisliikenteen bussien lähtöalueet sijaitsevat Koulukadulla.
Havainnekuva bussipysäkkien sijainneista keskustan kaduilla
Kuva: Härmän liikenne

3. Mihin voin jättää matkustajia kyydistä ja mistä voin noutaa matkustajia?

Aseman edessä on viisi matkustajien nouto- ja jättöpysäköintipaikkaa 10 minuutin aikarajoituksella. Tilaa on myös vanhan aseman pohjoispuolen pysäköintialueella sekä vanhan aseman edustalla.

Pysäköintitalon ja hotellin Alman väliselle alueelle Asemapäällikkö-kadulle tulee myös nouto- ja jättöalue sekä muutamia parkkiruutuja. Alue valmistuu syksyllä 2025.

4. Paljonko pysäköinti maksaa pysäköintitalossa (P-Asema)?

Pysäköintitaloon tulee 450 autopaikkaa. P-Asema palvelee erityisesti myös liityntäpysäköitsijöitä, eli junamatkustajia, joka on huomioitu pitkissä pysäköinnissä laskevalla vuorokausihinnoittelulla.

Lyhytaikapysäköinnin hinnat:

  • 2,00 euroa / tunti (ensimmäiset 3 h)
  • 1,00 euroa / tunti (seuraavat tunnit)
  • 10,00 euroa / 1. vuorokausi
  • 5,00 euroa / vrk seuraavat vuorokaudet
  • 0,50 euroa / tunti yöpysäköinti (klo 22-06)

P-Asemalla voi maksaa pankkikortilla maksupäätteellä syöttämällä ajoneuvon rekisteritunnus tai Moovy-sovelluksella

Pysäköinti on maksullista myös invaluvalla.

Lue lisää P-Asemasta

5. Onko pysäköintitalossa sähköautojen latauspisteet?

P-Asemalla on kaksitoista 11 kW -latauspistettä (type 2) sekä 64 kpl 3,6 kW hidaslatauspistettä (super schuko), jotka soveltuvat sekä auton lämmitykseen että lataukseen. Latauspisteitä käytetään eParking-puhelinsovelluksella.

6. Onko asemalla polkupyörien säilytyspaikkoja?

Polkupyörien kulunvalvottu maksullinen pysäköintitila sijaitsee alikulkutunnelin ja pysäköintitalon yhteydessä. Paikkoja on 700. Pysäköinti toimii Biketti-puhelinsovelluksella. Sovellus ei vielä ole käytössä, ja toistaiseksi vain asema-aukion pyörätelineet ovat käytössä.

Pyöräpysäköinnin hinnat:

  • 0,25 euroa / tunti
  • 2,50 euroa / vuorokausi
  • 15 euroa / kuukausi

Asema-aukiolla on ilmaisia pyörätelineitä noin 20-30 polkupyörälle.

Lue lisää pyörien pysäköinnistä

7. Missä muualla aseman läheisyydessä pysäköintitilaa?

Käytössä olevat alueet:

  • Keskustorilla sijaitseva Toriparkki (Seipark).
    Toriparkin porraskäytävästä on asemalaiturille 350 metriä.
  • Vanhan aseman pohjoispuolen P1-alue (Finnpark).
  • Vanhan aseman edustan maksullinen P2-alue on tarkoitettu lyhytaikaiseen pysäköintiin (2 euroa/h)(Finnpark).

Näiden lisäksi on käytössä maksullinen kadunvarsipysäköinti.

Ilmakuva syksyisestä kaupungista, jossa rakenteilla isot kiinteistöt rautatien varressa.


8. Milloin aseman alikäytävä valmistuu?

Aseman alikäytävä raiteille 1, 2 ja 3 valmistuu helmikuussa 2025. Siihen asti matkustajat käyttävät vanhan asemarakennuksen alikulkua.

Urakassa rakennetaan alikäytävä raiteiden 1 ja 2 ali sekä laitureille johtavat portaat ja hissit. Laiturialueen porraskatokset valmistuvat helmikuun 2025 loppuun mennessä.

Valmistuttuaan alikäytävä palvelee jalankulkuliikennettä asema-aukiolta asemarakennuksen ali laitureille 1, 2 ja 3. Alikulun rakentaminen Pohjaan jatkuu, kun tiedetään, montako rataparia Väylävirasto poistaa.

9. Mitä vanhalle asemarakennukselle tapahtuu?

Vanhan aseman odotustila on poistunut käytöstä, eikä vanhasta asemarakennuksesta ole läpikulkua asemalaitureille.

Rakennuksen omistaja, Senaatin Asema-alueet Oy, selvittää vanhan asemarakennuksen jatkokäyttöä ja kartoittaa mahdollisia uusia vuokralaisia. Vanhan aseman tulevaisuus ja uusi käyttötarkoitus tarkentuu asema-alueen kakkosvaiheen suunnittelun edetessä.

Postin kiinteistön maa-alueineen omistaa kaupunki.

10. Tuleeko asemahalliin istuimia?

Tulee. Penkkien asennuksesta tiedotetaan lisää myöhemmin.

11. Tuleeko asemahalliin matkatavarasäilytystä?

Tulee. Matkatavarasäilytyksestä tiedotetaan lisää myöhemmin.

12. Millaista taidetta asemanseudulle tulee?

Taidekohteet sijoittuvat perhekeskuksen aulaan, perhekeskuksen edustan aukiolle, pysäköintitalon julkisivuihin, pysäköintitalon ja perhekeskuksen yhdistävään sisäänkäyntiin sekä ratojen alikäytävään.

Heikki Varjan veistos vanhan aseman pihasta on siirretty asema-aukiolle.

Asemanseudun taideteosten esittely

13. Mitä asemanseudun seuraavat vaiheet sisältävät?

Seuraava kortteli käsittää vanhan asemarakennuksen alueen.

Seinäjoen kaupunki ja Senaatin Asema-alueet Oy pyrkivät yhdessä löytämään parhaan ratkaisun asema-alueen jatkokehittämiseksi. Suunnittelun myötä selviää myös seuraavan vaiheen toteutuksen aikataulu.

Päivitetty 17.12.2024

Kuvat: OOPEAA

Havainnekuva asemahallista kaarevine sisääntulo-ovineen. Ihmisiä odottelemassa penkeillä ja kävelemässä hallissa.
Asemahalli. Asema-aukiolta pääsee suoraan asemahalliin ja laiturille 1. Kuvat: Oopeaa