Asemakaavalla mahdollistetaan asumista Kertunlaakson koulun ympäristöön, koulun tulevaisuuden laajennustarpeet ja liikerakentamista Nurmontien varteen sekä katuyhteys Nurmontieltä Pohjan valtatien ali Hevoskorventielle. Asemakaavassa huomioidaan kantatie 67 tiesuunnitelman mukaiset aluevaraukset Kivisaari – Atria välillä, jotka mahdollistavat tiesuunnitelman hyväksymisen. Tiesuunnitelmassa kantatie 67 suunnitellaan 2+2 kaistaiseksi. Asemakaavalla laajennetaan kaupungin tonttitarjontaa.

Asemakaavaluonnos on ollut nähtävillä 8.5. – 30.5.2024

Asemakaavan muutos koskee 54. kaupunginosan, Kertunlaakson, korttelia 6067 ja siihen liittyvää virkistys- ja katualuetta sekä maatalousaluetta. Asemakaavan muutos koskee vähäisiltä osin 52. kaupunginosan, Hyllykallion, korttelia 4154 ja siihen liittyvää virkistysaluetta. Asemakaavan muutos koskee 51. kaupunginosan, Nurmon, kortteleita 55, 56 (osa) ja 57 (osa) ja niihin liittyviä virkistys-, maatalous-, katu- ja yleisen tien aluetta.

Asemakaavan laajennus koskee Kertunlaakson päiväkodin ja koulun viereisiä peltoalueita.

Asemakaavaluonnos, osallistumis- ja arviointisuunnitelma ja kaavaselostus ovat olleet valmisteluvaiheen kuulemista varten nähtävillä 8.5. – 30.5.2024.

Luonnosvaiheessa nähtävillä ollut aineisto

Asemakaavaa koskevat asiakirjat, selvitykset ja lähdemateriaali

Tiesuunnitelma, Kantatie 67 ja valtatie 19 parantaminen välillä Kivisaari – Atria. Väyläviraston nettisivut.

Nurmon keskustan osayleiskaavan tarkistus ja laajennus 2035 (99034)

Nurmon keskustan osayleiskaavan tarkistuksen ja laajennuksen 2035 Selvitykset: Liikenneselvitys ja liikenteen toimivuustarkastelu, Meluselvitys, Hulevesiselvityksen päivitys, Kulttuuriympäristöselvitys, Maisemaselvitys.

Etelä-Pohjanmaan maakuntakaavoitus

Käsittelyvaiheet
  • 10.12.2021 Kaupunkiympäristölautakunta käynnisti asemakaavoituksen
  • 19.1.2024 Asemakaavan muutos on tullut vireille