Kolmen eri tapahtuman kävijät käyttivät Seinäjoella rahaa yli 13 miljoonaa

Kuvassa kävelee ihmisiä Farmari-messuilla.
Kuva ProAgria Tapahtumat Oy/ Farmari 2024

Farmarin, Yrittäjäpäivien ja Liikkuva ja oppiva yhteisö -seminaarin kävijät käyttivät Seinäjoella rahaa yhteensä noin 13 miljoonaa euroa, ilmenee tuoreesta tapahtumakävijätutkimuksesta. Kyselytutkimuksen toteutti sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen erikoistunut tutkimusyritys Sponsor Insight.

Tänä vuonna kävijäkyselyyn valittiin kolme erilaista valtakunnallista tapahtumaa, joita Seinäjoen kaupunki ei ole aiemmin tutkinut. Edelliset tapahtumiin liittyvät tutkimukset on toteutettu vuosina 2016 ja 2022.

Seinäjoen kaupungin tilaamassa kyselyssä kartoitettiin kävijöiden saapumispäätökseen, matkustamiseen, majoittumiseen ja tapahtumatyytyväisyyteen liittyviä seikkoja. Lisäksi tutkittiin Seinäjoen suositeltavuutta tapahtumakaupunkina sekä kävijöiden rahankäyttöä itse tapahtumassa (pääsyliput ja ostot) ja tapahtumapaikan ulkopuolella (ravintolat, majoitus, liikkuminen, ostokset, ja muu kulutus). Myös tapahtumien medianäkyvyyttä kartoitettiin laajasti.

Prosentuaalisesti eniten kävijöitä saapui maakunnan ulkopuolelta Liikkuva ja oppiva yhteisö -seminaariin (87 % vastaajista). Yrittäjäpäiville maakunnan ulkopuolelta tuli 74 % vastaajista ja Farmariin lähes puolet (48 %). Tapahtumaan osallistuminen oli lähes kaikilla vastaajista ensisijainen syy tulla Seinäjoelle.

Yrittäjäpäiville ja Liikkuva ja oppiva yhteisö -seminaariin muualta tulleista kävijöistä 93 prosenttia käytti maksullisia majoitusvaihtoehtoja kuten hotelleja tai Airbnb-majoitusta. Neljännes Farmariin muualta tulleista käytti maksullista majoitusta.

Kävijöiltä kysyttiin, mitkä Seinäjoen seudun kohteet kiinnostivat tapahtuman lisäksi. Kiinnostuksen kohteista Ideapark nousi neljän kiinnostavimman kohteen joukkoon kaikkien tutkittujen tapahtumien osalta, joskin se herätti enemmän kiinnostusta alueella asuvien kuin muualta Suomesta tulleiden tapahtumakävijöiden keskuudessa.

Kävijöiden kiinnostuksenkohteissa havaittiin yhteys kohderyhmään: Esimerkiksi Yrittäjäpäivien kävijät mainitsivat useimmin Kyrö Distilleryn kiinnostavana kohteena, mutta Liikkuva ja oppiva yhteisö -seminaarin kävijät mainitsivat Kuortaneen Urheiluopiston. Seinäjoen ulkopuolisista kohteista mielenkiintoa herättivät eniten Kauhavan Powerpark sekä niin ikään Kyrö Distilleryn tislaamokierrokset.  Myös Rytmikorjaamon ja Seinäjoen kaupunginteatterin ohjelmisto ja Keskisen kyläkauppa herättivät kiinnostusta sekä paikallisten että muualta tulleiden keskuudessa.

Kysyttäessä palautetta Seinäjoen palveluista, kävijöiden antamissa avoimissa vastauksissa nousivat esiin kehityskohteina keskustan elinvoimaisuuden parantaminen ja ravintolapalveluiden kehittäminen. Seinäjoen vahvuuksina tapahtumakaupunkina nähtiin kaupungin keskeinen sijainti, monipuoliset tapahtumatilat ja palvelut, kokemus tapahtumien järjestämisestä sekä ystävällinen ilmapiiri.

Kävijäkyselyt lähetettiin lipun ostaneille sähköpostitse lipunmyyjän sähköpostijärjestelmän kautta. Vastauksia saatiin reilu 2000 kappaletta.

Seinäjoen kaupunkistrategiassa tapahtumat on nostettu johtotähtien joukkoon, ja kehittyvän tapahtumakaupungin yhdeksi mittariksi on valittu joka toinen vuosi toteutettava tutkimus tapahtumien aluetaloudellisista vaikutuksista. Kehittyvän tapahtumakaupungin toimenpiteeksi strategiaan on kirjattu, että kaupunki tukee nykyisten ja uusien tapahtumien kehittymistä. Tutkituista tapahtumista Seinäjoen kaupunki solmi kumppanuussopimuksen Farmarin ja Yrittäjäpäivien kanssa ja sopimusten arvo oli yhteensä 85 000 euroa.