Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen arviointitulokset 2023-2024

Kehittävä palaute -menetelmän havaintojen kautta tehdyn arvioinnin avulla voidaan seurata varhaiskasvatussuunnitelman ja toimintasuunnitelman sekä lapsilähtöisyyden toteutumista yksiköiden varhaiskasvatustyössä. Aineisto perustuu tieteellisesti testattuihin menetelmiin. Valtakunnallisessa, kunnallisessa ja alueellisessa analyysissa ei voi jäljittää varhaiskasvatusyksikköjä, päiväkoteja, ryhmiä tai yksittäisiä lapsia koskevia tietoja. Observointeja tehtiin kaiken kaikkiaan yhteensä 5771 Seinäjoen varhaiskasvatuksessa syyskuusta 2023 kesäkuuhun 2024.

Seinäjoen varhaiskasvatuksen pedagogiset vahvuudet ja kehittämisen kohteet päiväkodeissa

Vahvuudet

Aikuisten osallistuvalla toiminnalla on selkeä yhteys lapsen osallisuuteen, syviin oppimisen kokemuksiin, iloon ja riemuun ja liikkumiseen. Tämä näkyy tuloksissa selkeästi. Tähän tulee vastaisuudessakin panostaa henkilöstön kanssa koko ajan, sillä aikuisen neutraalin ja valvovan roolin osuus oli myös noussut verrattuna aiempiin tuloksiin.

Liikuntasuositukset tavoitettiin kolmasosassa observoiduista ryhmistä, osa jopa ylittäen ne reilusti. Ryhmien väliset erot liikkumisen suhteen olivat kuitenkin suuria ja lasten liikkumiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.

Kehittämiskohteet

Tuettu leikin määrä on toimintakaudella 2023-2024 laskenut ja erot ryhmien välillä on suuret. Leikissä täyttyvät parhaimmillaan lapsen perustarpeet kuten turvallisuuden tunne, ryhmään kuuluminen ja osallisuus, luottamus, itsensä toteuttaminen, merkityksellisyys omasta olemassaolosta. Leikin tukeminen edellyttää aikuiselta leikkiin heittäytymistä ja leikin, lapsen leikin kehitysvaiheiden tunnistamista eri ikäkausina. Aikuisen tehtävä on huomata, ketkä lapsista tarvitsevat tukea päästäkseen leikin maailmaan.

Lasten mielenkiinnon kohteet lisäävät lapsen sitoutuneisuutta toimintaan ja uuden oppimiseen. Lapsen osallistuvaa toimintaa oli Seinäjoella keskimääräistä verrokkiaineistoa vähemmän. Ryhmien väliset erot ovat suuria. Lasten mielenkiinnon kohteita tulee ottaa vahvemmin osaksi pedagogista suunnittelua.

Lasten kuormittavan liikunnan lisäämiseen tulee kiinnittää huomiota. Samalla pystytään lisäämään lasten ilon ja riemun elämyksiä ja vertaissuhteiden voimistumista.

Seinäjoen varhaiskasvatuksen pedagogiset vahvuudet ja kehittämisen kohteet perhepäivähoidossa

Vahvuudet

Aikuisten läsnäolo ja osallisuus on selkeä vahvuus. Lapsi on hyvin vähän vailla aikuisen huomiota ja kontakteja lasten kanssa on runsaasti. Aikuisten osallistumista ja lasten leikkien rikastamista on hyvin vahvasti läpi varhaiskasvatuspäivän niin ulkona, ohjatulla toiminnalla, leikissä ja perushoidossa.

Positiiviset tunteet
Positiivisia tunteita on havainnoitu runsaasti päivän eri hetkillä. Erityisesti hämmästely ja uteliaisuus liittyy aikuiseen ja ohjattuun toimintaan. Leikeissä näkyvät vahvasti positiiviset tunteet. 

Kehittämiskohteet

Aikuisen tukeman leikin määrä on laskusuuntainen, joten sitä tulee lisätä erityisesti vapaan leikin ja esineleikin yhteydessä. Lasten välisiä vertaissuhteita tulee edelleen kasvattaa ja tukea leikin keinoin. 
Liikkumisen lisääminen nousee tulosten perusteella hyvin keskeiseksi kehittämisen kohteeksi. Lapset liikkuvat kuormittavasti perhepäivähoidossa vähän ja toiminnallisuutta tulee lisätä. Erityisesti sisällä liikettä on tavattu hyvin vähän. Liikettä ja ohjattuja leikkejä tulee pedagogisessa toiminnassa lisätä.