Poliisin tietoon tulleiden onnettomuuksien perusteella noin 25 prosenttia onnettomuuksista tapahtui nuorille, vaikka ikäluokan väestömäärä on vain runsas viisi prosenttia koko Seinäjoen väestöstä. Kasvava nuori etsii rajojaan, ja se näkyy myös liikenteessä liikkumisessa ja suhtautumisessa turvallisuuteen.
-Nuoren asenne liikenneturvallisuutta kohtaan näkyy yleensä päällepäin ajoneuvon kunnosta. Rekisterikilven kiinnittäminen vaikeasti luettavaksi tai sen saranointi on yleensä hyvinkin tarkoituksenmukaista ja kertoo, että ajoneuvossa on useimmiten muutakin pielessä. Vanhempien olisikin syytä tarkistaa ajoneuvo edes päällisin puolin säännöllisin väliajoin ja osoittaa siten kiinnostuksensa lapsensa tekemisistä ja turvallisuudesta. Yksinkertaisimmillaan tähän riittää jarrujen kunnon tarkastus sekä se, että valot ovat edes olemassa ja ne toimivat, painottaa ylikonstaapeli Jari Myllymäki Pohjanmaan poliisista.
Ajokortin saaminen lisää riskiä
Nuorten onnettomuuksissa korostuvat erityisesti henkilöauto-onnettomuudet sekä kuljettajana että matkustajana mutta myös mopo- ja mopoauto-onnettomuudet. Liikennekäyttäytymisen kannalta korostuvat erityisesti ikävuodet 15, 17 ja 18, jolloin nuorilla on mahdollisuus suorittaa ajokortti.
-Riskialtteinta aikaa nuorelle on ensimmäinen vuosi ajokortin saamisen jälkeen, oli kyseessä sitten mopo tai henkilöauto. On silti hyvä muistaa, että valtaosa nuorista käyttäytyy liikenteessä asianmukaisesti eikä kuulu riskiryhmään. Ominaista riskiryhmälle ovat suuret ajonopeudet, liikennesäännöistä piittaamattomuus, ajaminen humalassa ja ajo turvavöittä, sanoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen.
Puutu riskikäytökseen
Seinäjoen liikenneturvallisuusryhmä painottaa, että nuori tarvitsee vielä aikuisen suojelua. Nuoret liikkuvat paljon sekä koulu- että vapaa-ajan matkoja, ja vanhempien on oltava kiinnostuneita siitä, miten jälkikasvulla liikenteessä sujuu. Liikenne on iso osa jokapäiväistä elämää.
-Nuori tarvitsee vielä aikuisen suojelua, vaikka hän muuta väittäisi. Nuori kyllä huomaa, kun vanhempi osoittaa välittävänsä. Vanhemman tulee puuttua riskikäyttäytymiseen ajoissa. Vaikkapa virittämisestä kyseleminen mopoilevalta nuorelta on tärkeä välittämisen merkki, Nieminen kannustaa.
Vaikuta asenteisiin
Uutisissa aika ajoin esille tulleet mopo- ja autokokoontumiset ovat nousseet esille myös Seinäjoella ja puhuttaneet liikenneturvallisuusryhmää. Myllymäki nosti esille myös poliisin näkökulman sekä kokoontumisista että nuorten suhteutumisesta virkavaltaan.
-Poliisi menee kokoontumispaikalle suorittamaan hälytystehtävää tai oma-aloitteisesti ennalta estämään häiriöitä ja onnettomuuksia. Nuorten ei pidä pitää työtehtävää suorittavaa poliisia vihollisenaan. Virkavallan vastustaminen on ankara rikos ja vaikuttaa moneen asiaan tulevaisuudessa kielteisesti, toteaa ylikonstaapeli Myllymäki.
-Vastustamisten lisäksi kokoontumisissa poliisia provosoidaan ajamalla kilvettömillä ja valottomilla ajoneuvoilla muuta liikennettä vaarantaen. Isossa joukossa rikokseen syyllistynyt asettaa muut paikalla olijat todistajan asemaan ja heillä on velvollisuus pysyä totuudessa asiaa tutkittaessa, Myllymäki jatkaa.
Vanhemmat ovat avainasemassa vaikuttamassa nuorten asenteisiin. Taloudellisen ja inhimillisen vastuun esimerkiksi viritetystä moposta kantaa aina lapsen huoltaja. Mopo tai mopoauto on aina joko laillinen tai laiton. Sekä Seinäjoen liikenneturvallisuusryhmän puheenjohtaja Kimmo Rantanen että Liikenneturvan Nieminen muistuttavat vanhempia liikenneturvallisuudesta yhdessä tuumin.
-Sujuva yhteistyö, tiedonkulku ja kunnioitus nuorten elinpiirin toimijoiden välillä myös kotona tapahtuvissa keskusteluissa antaa esimerkkiä nuorille ja vähentää myös omalta osaltaan riskikäyttäytymistä ja edistää liikenneturvallisuutta. Ryhmäpaine vaikuttaa merkittävästi nuorten liikennekäyttäytymiseen ja voi johtaa riskinottoon. Kotoa lähtevän yhteistyön kautta liikenneturvallisuutta on hyvä lähteä parantamaan, toteavat Seinäjoen kaupungin liikenneturvallisuusryhmän puheenjohtaja Kimmo Rantanen Liikenneturvan yhteyspäällikkö Marko Nieminen.